Wat betekent geloven in Jezus voor mijn relatie met andere mensen? - Anonieme jezuïet


Wie is Jezus? Het antwoord van een anonieme jezuïet (4/4)

Ik kom hier ook tot de ontdekking dat ik niet alleen ben om met dat beeld in het hart, met dat verlangen, die droom te leven. Zoals Jezus 'eerst' voor mij gekozen heeft, zo heeft Hij er ook anderen gekozen. Ik stap dus op met vrienden. Zijn vrienden, mijn vrienden. Vrienden die ik gekozen heb, en vrienden die ik niet gekozen heb, maar die Hij mij geeft. 

Hoe kunnen wij samen in die vriendschap groeien ?  Hoe gaan wij om met de onvermijdelijke verschillen en spanningen die voortvloeien uit het feit dat wij elkaar niet gekozen hebben en worden wij werkelijk broers en zussen van elkaar, rondom Hem ? Ook onder ons komt dan die vraag op : "Wie ben ik dan wel voor jou ?", de vraag die elke liefdesrelatie draagt : “wat beteken ik voor jou?”

Een anonieme jezuïet

Reacties

Anoniem zei…
Ik geloof en besef dat ik en ook mijn medemensen uit God geboren worden, ik besef dat het in elk nieuw NU gebeurt en dat vervult mij met vreugde.Dat verbindt mij met de mensen naast mij ook die mijlen ver van mij wonen.Die eenheid maakt mij 'onverschillig' met wie verbonden ben...dat doet mij, mij inzetten, om geen andere waarom. Werken van binnenuit,zonder waarom. Zo voel ik mij vrij in mijn uitgaan uit God om weer te doorbreken in God.Zo heb ik geleefd en zo wil ik verder, samen me allen, zonder onderscheid.

Meest gelezen

Ignatius van Loyola legt uit hoe je, met een té drukke agenda, toch je rust kan bewaren

Homo-zegen: heeft paus Franciscus zich vergist? Enkele bedenkingen van Nikolaas Sintobin sj

Hoe paus Franciscus reageert op zijn eigen, spontane woede - Homilie van Nikolaas Sintobin sj voor de derde zondag van de 40-dagentijd

Rik Torfs over jezuïetenhumor: het verschil tussen Kardinaal Müller en Nikolaas Sintobin sj

Over geluk dat niemand je kan afpakken - Het getuigenis van Etty Hillesum

Wat doet de Paus daar toch met die opgestoken vinger? - Heerlijke videobeelden

Het verschil tussen geestelijke vreugde en het “je lekker voelen”

Hoe handelen als je slecht nieuws krijgt: het voorbeeld van Ignatius van Loyola - Ignatiaans leiderschap (7/10)